søndag 16. juni 2013

Du er verdifull, i tanken, i sjelen og for deg selv.......



Jeg mener og har en tro på at alle mennesker er verdifulle. Hvorfor jeg sier dette uttrykket så ofte er at det trengs å bli minnet om sin egen verdi. Vi i den hektiske hverdagen kan så lett havne i en spiral der vi ikke reflekterer over oss selv som medmenneske eller over hvem vi er. Det jaktes hele tiden på lykken og det å oppnå det perfekte livet materialistisk at vi glemmer å være "oss". Hva er det perfekte livet hvis vi glemmer å finne oss selv? Ni som kjenner meg godt, eller noen gang har hørt meg snakke om verdien av å nyte livet her og nå, vet at "Mindfulness" er et begrep jeg ofte tar frem. Det å leve her og nå, det å tenke på at fortiden har man lagt bak seg og fremtiden vet man ikke noe om. Man kan lage seg planer for fremtiden og noenting kan man styre men langt fra alt. Det å la seg bare følge med i tiden, la det som skje skje. Jeg er ikke religiøs, den troen jeg en gang hadde tok menighetspresten der jeg er oppvokst raskt død på. Men å sette pris på livet, og skjønner at livet har vi til låns, og vi har makten til å forme den til noe som får verdi både for deg selv og andre. Det å elske seg selv for å kunne gi med ditt hjerte til andre er Alfa og Omega. Hvorfor jeg sier det er for at jeg selv har opplevd begge deler. Det å gi til andre når man ikke elsker seg selv, og til å nå hjelpe andre som trenger min hjelp og jeg selv er fornøyd med det mennesket jeg er i dag. Det er og gjør en forskjell både i hva jeg legger i for følelser når jeg engasjerer meg i andre menneskers liv, og ikke minst i mitt eget hjerte og sjel. Egoistisk - er et ord som jeg tidlig i barndommen fikk fortalt var noe negativt, mens i dag og noen terapi timer senere skjønner at det er utrolig viktig for å kunne se verdien av livet og sin omgivelse. Ja, det er greit å ha mat på bordet, tak over hodet, og en jobb og gå til men jeg ønsker meg ikke det materialistiske livet jeg en gang har hatt sammenlignet med å være tilfreds med meg selv. Gjøre ting som utvikler meg selv til et bedre medmenneske. Gjennom mitt arbeid møter jeg mange ungdommer og voksne som er i en eller annen form for krise i livet. Dere kan huske på det at hvert enkelt samtale med dere setter spor i mitt hjerte. Jeg lær meg noe nytt hver gang, og jeg har god nytte av all denne erfaringsutvekslingen som foregår når menneske møter menneske. Dette har gjort meg til å bli enda mer ydmyk for mine medmennesker. 

Jeg fikk tidlig i mine samtaler med behandleren min lært meg noen gode verktøy som jeg siden da bruker i min hverdag når ting føles litt tungt, eller når for mange tanker om ting jeg burde ha gjort annerledes. 

1. Du må "elske" deg selv, og det er lov å innrømme det

2. Ikke tenk på tanker du ikke kan gjøre noe med eller har makt over til å        forandre. 

3. Gjør noe med det du faktisk kan forandre på, der du kan gjøre en innsats til endre på det du er missfornøyd med. Så målet er at du er fornøyd. 

4. Gjør ting som gir deg energi, unngå ting som taper deg på energi for du vil da til slutt gå tom. 

5. DU har ansvar for ditt egne liv, og hvordan vil være som medmenneske, venn, eller partner. 

Min behandler sa ofte til meg at det var jeg som skulle gjøre jobben og det var mitt ansvar til å gjøre den forandringen jeg selv var moden for. Det hun kanskje ikke tenkte på var at HUN ga meg verktøy og måter å jobbe med seg selv på både i gode tider som i vonde tider som jeg har brukt ofte siden den gangen. Jeg mener at hun har til tross vært utrolig viktig for at jeg har blitt til den jeg er i dag. Men selvfølgelig skjønner jeg at hardjobbingen, svett og tårer har vært min jobb. Samtidig som jeg tror at brukermedvirkning har vært avgjørende til at prosessen ble vellykket. Det er en annen fortelling som kan tas opp ved senere anledning. 

Tanker som henger i hodet mitt, som deles med dere, og igjen dette er MIN erfaring og MINE tanker. 

Søndag - ønsker dere en fortreffelig dag! Og uansett om du der ute er ensom så husk på at du er ikke det, det vil alltid finnes noen som vil lytte til deg hvis du strekker ut hånden ........... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar