onsdag 8. mai 2013

Start


En tanke ble til virkelighet......... 


Jeg har lenge tenkt på om det å etablere en blogg for mine tanker som både er mine private men også har mye i likhet med mitt engasjement som Erfaringskonsulent, og daglig leder for LFSS Landsforeningen for forebygging av selvskading og selvmord. Der vi har vår egen facebookgruppe  LFSS på Facebook og mye av mine tanker blir delt også som fellestanker fra det som organisasjonen jobber for. Den siste tiden har det vært mange artikler som har vekket denne litt sovende bjørnen (pollensesong :-)) og gjort at jeg har måtte skrive noen ord og det er ikke alltid jeg synes facebook er så god på akkurat å skrive ned alt som florere i hodet på meg til tider.  På en blogg kan jeg kanskje få sagt så mye mer, som og kan bli mer speilet utav mine egne private tanker. Noen ganger kan jeg sikkert provosere, noen ganger er mange uenig med det som skrives men det er det som er hele poenget. Når man snakker om brukermedvirkning, egen erfaring fra livet, og psykisk helse finnes ingen fasit, ingen rett eller feil. Derimot finnes det mange teorier om hva som kan hjelpe oss som har det litt vondt i en periode av livet vårt. Men ikke glem at jeg er min egen ekspert! Spør meg om hva som kan hjelpe, hvilken behandling som kan egne seg best ut fra mine problemer.  Heldigvis er jeg vel en av dem som kan si med hjertet på hånd at jeg er meget takknemlig for at jeg fikk både hjelp og til rett tid. Hvem vet, jeg kanskje ikke hadde vært her i dag hvis ikke jeg ble hørt og sett men ikke minst at man tok meg på alvor. Samtidig som jeg vært på den andre siden og sett hvordan man ikke får hjelp for barnet sitt som sliter og har det vondt. Å skrike og bli sikkert "journalført" som hysterisk mor og bli neglisjert for sin bekymring og uro. Det er ingen god følelse, og en følelse jeg ønsker ingen pårørende skulle få oppleve, men dessverre gjør mange det fortsatt i dag. Mange erfaringer har jeg på godt og vondt, men med fasit i hånd så har dette gjort meg til en så mye bedre medmenneske så å være uten dem erfaringene vil jeg ikke være. Så jeg håper denne bloggen kan bli et godt tillegg til LFSS sin facebook side, og kan åpne for litt mer privat tanker som ikke helt kanskje er etter LFSS verdier og mål. Disse tankene her er 100 % mine tanker!

Velkommen skal dere være! Legg gjerne igjen kommentarer, og del deres tanker med meg. Det er å lære av hverandre er den beste skolen.

Ps. så må dere bare stå ut med min svorsk ..... for mange år i Norge og så lenge siden Sverigetiden. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar