mandag 27. mai 2013

Nytt liv ....... ny start



Hvor mange liv kan et menneske få? Jeg er så heldig for til tross en tung start i livet mitt så har jeg fått så mange muligheter til å gjøre noe med det. Skape et nytt liv, en ny start flere ganger i livet mitt. Veien dit er ikke alltid like enkel. Iblant kan man være forvirret, usikker, redd og føler seg totalt "lost in space" Noe jeg gjør ofte, det siste altså - vet ikke helt hva jeg gjør, hvem jeg er eller hva jeg har gitt meg innpå. Så igjen til tross min høye alder :) står jeg nå inn for et veiskille. Denne gangen handler det ikke så mye om å vokse som menneske. Den jobben gjør jeg hver dag. Nå handler det om "Hva vil jeg bli når jeg blir voksen" ........ jo jeg startet min karrière innenfor helsevesenet og har så vært innom der i over 20 år med noen korte avbrekk for å prøve meg på noen annet. Det jeg er helt på det klare med er at jeg er ferdig med grovjobben  ikke tro at jeg nedverdiger  den jobben men stell og pleie tiden er over for meg. Det handler om andre årsaker og som min fysiske evne som dessverre ikke er i forhold til alderen min. Føler at jeg dem siste 5 årene har nærmet meg målet til hva jeg eventuelt kunne ha tenkt meg å gjøre men uten å si noe mer konkret om hva jeg faktisk da vil gjøre.  Fortsatt famler jeg i mørkret og er ikke god nok til å se meg god på noe i det jeg gjør. Handler om at jeg i fem år hver dag har gjort ting jeg ikke kan. Har blitt kastet ut i det, men med god hjelp og veiledning fra dem som kan det litt mer enn meg. Det å bygge opp en organisasjon og være den som har hatt alle hattene på har krevd sin "kvinne" hadde det ikke vært for drivkraften min som gjort til  å gjøre ting jeg ikke kan. For jeg har bare måtte gjøre det, men da hadde jeg ikke nådd det målet jeg satt ved å danne organisasjonen.  Skulle noen spørre meg hvordan man kom fra null til det resultatet man har oppnådd til nå har jeg ikke noen helt gode svar på det. Vet ikke helt selv hvordan ting ble som det ble. Alt har gått i en fart så mentalt tror jeg at jeg fortsatt er på år 2009. Jeg trodde jo dette skulle være en hobbyting, noe å drive med på fritiden sin, bygge det opp bit for bit, og gradvis. 

Det å måtte hele tiden utfordre seg har nå i etterkant vært utrolig nyttig så jeg er utrolig takknemlig for alt jeg har fått være med om, lært meg, og ikke minst alle mennesker jeg har møtt på veien. Men hadde jeg måtte tenke før jeg hadde gjort ting, ville det nok vært annerledes. Nå har jeg ikke hatt tid til å nøle, jeg har bare måtte kaste meg ut i det og så reflektere eventuelt i etterkant. For skulle jeg ha tenkt hadde nok mye blitt bremset på. Derav min tittel til denne bloggen, iblant er det lurt å tenke først og handle siden særlig hvis man har til vane å snakke før man tenker. Det kan bli mange frosker som hopper ut ur munnen som man sen må bruke litt tid på å få rettet opp i. Det var årets nyttårsforsett - Tenk før jeg sier noe :-). Dessverre må jeg si at jeg har ikke klart det men litt mer bevist enn tidligere på hva jeg sier. For en som liker å ha kontroll over livet eller gjøre så jeg har kontroll føler jeg meg totalt utelatt til virkeligheten. Har søkt uendelige jobber, og jobber vokser ikke på trær her jeg bor. Så bare det gjør at man ofte revurderer sine egenskaper, og hva man faktisk er flink på når andre ikke ser det potensialet. Vet ikke hva som er verst være ung og ikke få jobb for man ikke har erfaring, eller være godt voksen og ikke få jobb for man har en lang CV, og har lyst til å bytte yrke men ingen erfaring. I dag er jo samfunnet bygget opp til at man skal ha høy utdannelse, men man glemmer en gruppe mennesker, vi som ikke egner oss for teoretiske studier men er mer praktisk anlagt. Jeg kan lære ved å gjøre det, ikke lære ved å lese det. Skulle gjerne gått studier men etter å bommet så mange ganger innser jeg bare at det er jeg ikke skapt for. Kan utrolig mye uten å ha gått noe studier, noe har jeg med meg ut fra egenskaper jeg har, annet har jeg som sagt lært meg ved å bygge opp en organisasjon, og ved å gjøre det i virkelige livet. Livet skole  - både psykisk og praktisk er den beste læringen men så lite anerkjent fra samfunnet. Så ja jeg er sterkt imot skolesystemet på mange måter, den inkluderer ikke læring for alle. Dette skal jeg gjerne skrive om ved en senere anledning - mine tanker om skolesystemet. Det krever en langt mer innlegg enn hva jeg ser for meg nå :-), og har mange tanker kring det. 

Dette var bloggens første litt fritt tenkende tanker ..... tatt ut fra det blå men ikke uten mening. Alle er vi gode på noe, alle har vi kompetansen til å gjøre noe fornuftig, og alle har vi gode egenskaper som arbeidstakere,  men det handler om å se mennesket og ikke bare papiret og utdannelser. Så til andre som søker jobber uten å nå frem - Stå på! Det er synd om den arbeidsgivere som ikke ser potensialet, kompetansen og arbeidsmoralen tenker jeg når jeg hele tiden får avslag uten at dem har møtt meg. Det er dem som taper, egentlig ikke jeg. Jeg vet hva jeg kan og hva jeg er god på!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar